Home page link.
Svenska Engelska

Sociala medier

Spoon hjälper Kristallen-galan skapa hype

Spoon Agency bevakar galan Kristallen på instagram

Så engagerar vi publiken kring Sveriges största tv-gala

Att de flesta av oss kollar på mobilen samtidigt som vi ser på TV känns jobbigt för TV-branschen. Eller? I vårt uppdrag för Kristallen vände vi second screen phenomenon till en fördel och ökade tittarnas engagemang.

Utmaningen

Kristallen är Sveriges största och viktigaste tv-pris. Sedan 2005 samlas hela den svenska underhållningseliten under en kväll för att hylla landets främsta tv-personligheter och tv-program. Trots kännedomen om priset, nominerade och vinnare, har engagemanget från tv-tittarna tidigare varit lågt.

Fram till 2022 hade Kristallen nästintill ingen närvaro på sociala medier. Då inleddes vårt samarbete, och uppdraget att nå ut till och engagera tittarna.

Insikt

Second Screen Phenomenon: Studier visar att omkring 75% av TV-tittarna använder sina telefoner medan de tittar på TV. Ett beteende som är särskilt vanligt under direktsända evenemang som sport, reality-shower och prisceremonier. 

Med en aktiv närvaro på sociala medier kan vi nå ut till tv-tittarna, och erbjuda ett utrymme att delta i konversationer kring vad som händer på Kristallengalan i realtid, samt bjuda på exklusivt material (behind the scenes, röda mattan intervjuer, m.m).

Lösning

Inför galan skapar vi hype på sociala medier genom nedräkning till galadagen, exklusivt material med årets programledare och nomineringssläpp. Under galadagen sköter vårt team på plats allt från intervjuer på röda mattan till att publicera vinnarinlägg i realtid.

Vi producerar och publicerar material som bjuder in alla som följer hemifrån att komma nära stjärnorna och nästan vara på plats. Kommunikationen fokuserar på galans gäster, nominerade, vinnare och programledare. Utöver sociala medier-hantering hjälper vi Kristallen med uppdatering av bland annat den grafiska profilen, innehållsmallar och logga.

Resultat

I tre år har vi hanterat Kristallens sociala medier. Idag är närvaron på Instagram avgörande för Kristallens relevans hos tv-tittarna. Genom att skapa en plattform för dialog och ge en exklusiv inblick i evenemanget engagerar vi tv-tittarna år efter år.

Organiskt resultat på Instagram, under galaperioden 2024: 

  • Vi nådde över 1,6 miljon unika Instagram-konton (ökning med 60 % jämfört med galan 2023)
  • Vårt innehåll på sociala medier visades över 3,5 miljoner gånger
  • Följarantalet på Instagram ökade med +38,97 %

"Teamet från Spoon är ovärderliga för Kristallen, vi är så nöjda med hur de kommer in och sköter allt kring sociala medier så att vi kan fokusera på allt annat. Och det märks att de älskar TV och underhållning lika mycket som vi gör!"

– Catharina Rolén, projektledare Kristallen

Vill du veta mer? Kontakta mig!

https://spoon.se/wp-content/uploads/2024/10/Philippa_Lokko-scaled.jpg

Philippa Lokko

Social media & inclusion manager

philippa.lokko@spoon.se + 46 708 526519

Dela på sociala medier

LinkedIn Facebook