Home page link.
Svenska Engelska

Blogg

storytelling inom kommunikation

Så lyfter du din B2B-kommunikation med hjälp av storytelling

Storytelling är inte bara för stora kampanjer och påkostade filmproduktioner. Genom att ge din vardagliga B2B-kommunikation lite mer uppmärksamhet och kärlek så blir det enkelt att skapa innehåll som engagerar och stärker kundrelationerna. Här är fem tips på hur.

Publicerad

1 juni 2023

Våga välja ett budskap

En berättelse – ett budskap. Fundera igenom vad det är du vill säga och vilka du vill nå. Se sedan till att hålla fast vid det. Om du klämmer in för mycket i din berättelse blir den inte relevant för någon och ditt företag riskerar att upplevas som ointressant. Om du delar upp dina budskap i flera olika berättelser blir de enklare att ta till sig. Paketera gärna dina budskap i återkommande format som passar för olika kanaler. På så sätt skapar du dessutom igenkänning hos målgrupperna över tid.

Lyft fram medarbetarna

De bästa berättelserna utgår alltid från människor. Ett klassiskt grepp i storytelling är att använda företagets medarbetare. Så istället för att bara berätta om hur era produkter, lösningar och tjänster fungerar, lyft fram de specialister och experter som varit med och skapat dem. Låt dem dela med sig av sina utmaningar, kunskaper, insikter och drivkrafter. Passionerade och stolta medarbetare säger också något om er företagskultur och vad ni står för.

Låt andra berätta

Hur övertygar man nya kunder om att just ni är det bästa valet?
Många företag jobbar redan med kundcase i sin kommunikation, men låt det inte stanna där. Prata också dina kunders kunder och ta hjälp av externa och oberoende experter. Genom att låta andra berätta om hur era produkter och lösningar faktiskt gör skillnad och bjuda på kunskap om vad som händer inom det område ni verkar i, blir er kommunikation mer trovärdig och relevant.

Håll det enkelt

Det är lätt att smittas av företagets interna språk eller avancerade tekniska beskrivningar. Se till att anpassa tilltalet till den målgrupp du vill nå, men krångla aldrig till det. Sträva efter att göra det komplexa enkelt, undvik fackspråk och förkortningar och använd ord som är lätta att förstå och ta till sig. Annars är risken stor att du tappar målgruppens uppmärksamhet och ditt budskap går obemärkt förbi. Tänk på att alla vill ta del av innehåll som är spännande, intressant och engagerande – även dina målgrupper inom B2B!

Använd er historia

För företag som funnits med ett tag, är bildarkivet en fantastisk källa när det kommer till storytelling. Gamla foton och filmer sticker ut i flödet och är bra på att väcka känslor. Genom att dela med er av berättelser ur er historia, får kunderna en fördjupad bild av vilka ni är och vad ni står för. Men undvik att bli nostalgisk, det är viktigt att det som lyfts fram i kommunikationen är relevant, intressant för målgruppen och på något sätt speglar det ni gör och står för idag.

Vill du vet mer?

https://spoon.se/wp-content/uploads/2023/06/Spoon-Linda-Swanberg-BW-600x664-1.png

Dela på sociala medier

LinkedIn Facebook