Tipsen som vässar din internkommunikation
I takt med att fler jobbar hemifrån blir internkommunikation allt viktigare. Och svårare. Här är några tips som hjälper er att hålla i gång dialogen och skapa engagemang.
Publicerad
17 juni 2023
Tänk flera kanaler även internt
Det är inte bara extern kommunikation som behöver flera kanaler. För att nå era medarbetare måste ni tänka utanför intranätsboxen. Intranätet är ingen plats man ”hänger på”, men de allra flesta använder däremot sociala kanaler flitigt. Utnyttja därför hela paletten av kanaler även internt. Det är även resurseffektivt. När jobbet ändå är gjort skadar det inte att skjuta ut materialet på flera platser.
Sudda ut gränsen mellan internt och externt
En stor del av det material ni publicerar för internt bruk kan med fördel användas externt. Internkommunikation är ju på många sätt också employer branding. Så glöm inte att visa utåt hur härligt ni har det på er arbetsplats. Chansen är stor att medarbetarna känner sig stolta och delar i sina egna kanaler. Det omvända gäller såklart också. Mycket av det ni kommunicerar externt är både intressant och relevant även för era medarbetare att ta del av.
Våga vara äkta!
Precis som era kunder ser medarbetarna igenom tomma ord och floskler. Vi vet alla att det inte bara är framgångssagor och glada miner på en arbetsplats. Därför är det viktigt att våga prata om utmaningar och svårigheter när de uppstår. Både interna och externa. Är ni transparenta med vad som händer känner sig medarbetarna bekräftade och deras förståelse ökar. Detta är såklart extra viktigt i kristider och under förändringsarbete.
Se internkommunikation som en investering
Effektiv och inkluderande internkommunikation är nödvändig för er affär. Dålig, ineffektiv eller utebliven internkommunikation kostar pengar! Både på grund av att onödig tid går till att reda ut missförstånd eller till att medarbetarna helt enkelt inte hittar den information de letar efter. Men framför allt för att engagerade och delaktiga medarbetare är avgörande för att ni ska nå era affärsmål.