SEO och storytelling – hur funkar det?
Bra innehåll ger dig hög ranking på google. Men, vad är bra innehåll? Och hur kan Google skilja på vad som är bra och dåligt? SEO-specialisten Elisabeth Holborn tipsar hur du kan bli en SEO-storyteller av rang.
Publicerad
17 maj 2023
1. Bra innehåll rankar (oftast) bättre
Gedigen keyword-research är en utmärkt utgångspunkt om du vill göra innehåll som din målgrupp vill ha. Men stirra dig inte blind på ord med hög volym. Ofta är det de längre sökorden, ”long tails”, med lite lägre volym som har tydligare sökintention.
2. Ett tydligt budskap är bättre än flera spretiga
Det kan vara frestande att försöka få in så mycket som möjligt på en och samma sida – men gör inte det! Skapa separata sidor för olika söktermer. En spretig text riskerar att straffa sig. Mappa gärna upp url:er och valda sökord i en lista, för att ha koll på att inte flera sidor handlar om samma ämne/sökord.
3. Skriv relevanta mellanrubriker (som den här)
Ett genomarbetat innehåll premieras i söket. Lätta upp sidan med relevanta mellanrubriker och en bra disposition, det bidrar till bättre flyt och en trevligare användarupplevelse. Använd bilder (sökoptimerade, så klart) och video, och komplettera gärna texten med en:
- • lista
- • faktaruta
- • Tänk på att landningssidan ska vara en härlig läsupplevelse, det lönar sig.
4. Fånga läsaren – och öka ”dwell time”
Bra innehåll med bra disposition (se tips 3) ökar tiden som din besökare tillbringar på sidan innan hen återvänder till Googles sökresultat. Det kallas ”dwell time” och sänder en stark signal till Google. Om din besökare stannar länge signalerar det att sökträffen gav ett relevant och bra innehåll. Lämnar besökaren din sida på direkten ger det signalen att din sida inte var relevant. Så se till att kroka din läsare omedelbart, och håll kvar hen med välskrivna mellanrubriker – du vill ju att besökaren ska läsa vidare och stanna på sidan.
5. Ligger ditt innehåll på rätt sajt?
Om innehållet du skapar är del av en kampanj bör du tänka igenom strukturen innan du sätter igång med innehållet. Bestäm tidigt om innehållet ska ligga på en specifik kampanjsajt eller på företagets sajt. Optimera innehållet därefter för att inte skapa konkurrens hos Google mellan dina egna sajter. Snacka även ihop dig med kommunikationsavdelningen och se till att de länkar till innehållet i pressmeddelanden och liknande. Bra backlinks är guld värt för SEO.